Essenceizm 2 - “My jesteśmy z tego świata”
Część 3 – Idee essenceizmu wobec religii >>> (dodtatkowe wyjaśnienie poniżej!)
16. Idea Serca Bytu Pierwoistnego
17. Idea Praw Bożych
18. Idea wiecznego istnienia dobra
19. Idea istnienia osobowego zła
20. Idea działania wolnej woli
21. Idea Opatrzności Bożej
22. Idea odpowiedzialności za świat
23. Idea Miłosierdzia i Sprawiedliwości Bożej
24. Idea zbawienia oraz koncepcja Zbawiciela
25. Idea zrozumienia reinkarnacji
26. Idea dualizmu według essenceizmu
27. Idea końca świata
28. Ostrzeżenie przed degradacją religii
Idee essenceizmu wobec religii
Historia religii, szczególnie tych z Bliskiego Wschodu, to historia odwrócenia biblijnego stwierdzenia, że Bóg stworzył człowieka na Swój obraz i podobieństwo. Przez to powstała wizja Boga na obraz i podobieństwo człowieka, czyli Boga urojonego.
Dawno temu judaizm „ukształtował” Boga na swoje potrzeby plemienne i zrobił z Niego Jahwe – istniejącego do dziś urojonego Boga judaizmu.
Potem chrześcijanie, na swój sposób rozumiejąc naukę i wyjaśnienia Jezusa Chrystusa, zmodyfikowali Boga „żydowskiego” na swojego, „chrześcijańskiego” Boga urojonego.
Następnie islam jeszcze bardziej zmodyfikował na swoje potrzeby plemienne Boga i zrobił z Niego Allaha – „islamskiego” Boga urojonego.
Essenceizm wypowiada się w następujących ideach, którymi zajmuje się teologia. Oto te idee:
= idea Serca Bytu Pierwoistnego (aspekt ontologii)
= idea Praw Bożych (aspekt epistemologiczny)
= idea istnienia dobra (aspekt aksjologii)
= idea osobowego zła (aspekt aksjologii)
= idea wolnej woli (aspekt epistemologiczny)
= idea Opatrzności Bożej (aspekt metodologii)
= idea odpowiedzialności (aspekt logiki)
= idea Miłosierdzia Bożego (aspekt etyczny)
= idea zbawienia (aspekt metodologii)
= idea reinkarnacji (aspekt metodologii)
= idea dualizmu (filozofia religii)
= idea końca świata (aspekt epistemologiczny).