Najważniejsze ustalenia teorii inteligentnego stworzenia
przyjęte od teorii wiecznego istnienia
1. Głównym ustaleniem tej teorii jest uświadomienie ludziom istnienia innej niż nasza rzeczywistości, czyli stanu poza czasem i przestrzenią.
2. W teorii inteligentnego stworzenia Bóg, rozumiany jako Pierwsza Przyczyna, został nazwany Bytem Pierwoistnym. Teoria ta określiła Jego cechy jako Wieczność, Absolutność i Doskonałość. Jego główne Atrybuty to: Strona Wewnętrzna, czyli Osobowość oraz Strona Zewnętrzna, czyli Energia Pierwszej Przyczyny. Teoria ta zakłada, że przymiotami Jego Osobowości są: Wola, Inteligencja i Uczuciowość. Tworzą one Centrum Jego Osobowości. Teoria określa to Centrum jako Źródło Miłości, czyli Serce.
3. Byt Pierwoistny zajmuje Sobą cały stan poza czasem i przestrzenią, to znaczy wszystko poza czasoprzestrzenią wszechświata. Ten stan, tak jak On, jest absolutny, doskonały i wieczny. To Jego wieczny i nieograniczony „dom”, czyli idealny świat duchowy.
4. Teoria inteligentnego stworzenia wprowadza wiedzę, że Byt Pierwoistny jest Stwórcą wszechświata, życia na Ziemi oraz ludzi. Równocześnie, dzięki analizom tej teorii odziedziczonym po systemie essenceizm, można stwierdzić, że Byt Pierwoistny stworzył wszystko z Siebie Samego. Ukształtował bowiem wszechświat z połączenia Swej Pierwoistnej Energii ze Swymi Twórczymi Prawami. Wyłoniły się one z Centrum Jego Osobowości, czyli z Inteligencji, Woli i Uczuciowości skupionych w Jego Sercu. Te Prawa oraz Pierwoistna Energia zostały w akcie stworzenia ukierunkowane i wprowadzane do naszej rzeczywistości przez Pierwoistną Siłę Miłości.
5. Byt Pierwoistny jest bezpośrednim źródłem powstawania istot duchowych obdarzonych Jego Osobowością. W najwyższym stopniu dotyczy to osób duchowych ludzi dziedziczących w pełni Jego atrybuty i przymioty (szczególnie Jego Serce i Miłość). To znaczy, że do powstałej na drodze biologicznej osoby fizycznej Stwórca wszczepia wytworzoną w Swej Osobowości osobę duchową. To czyni Byt Pierwoistny Ojcem każdego człowieka.
6. Wieczność tkwi tylko w naszej osobie duchowej, którą otrzymujemy od Stwórcy w chwili narodzenia. Ma ona osiągnąć doskonałość, wzrastając dzięki swej osobie fizycznej. Ta struktura człowieka wzoruje się zatem na „modelu” Bytu Pierwoistnego, u którego Osobowość przenika Energię Pierwszej Przyczyny. Nasza osoba duchowa przenika bowiem w pełni osobę fizyczną w czasie jej życia biologicznego.
7. Byt Pierwoistny, będąc poza czasem i przestrzenią, nie ingeruje w czasoprzestrzeń wszechświata. Oznacza to, że nie uczestniczy bezpośrednio w życiu na Ziemi. Jednak z pierwotnej koncepcji świata, którą analizuje teoria inteligentnego stworzenia, wynika, że osoby duchowe ludzi powinny komunikować się ze swym Stwórcą. Jednak tak nie jest z powodu obecnego stanu świata, w którym panuje zło. Ojciec ludzkości nie ma zatem z nami bezpośredniego kontaktu. W tej sytuacji rozwój naszych osób duchowych wspierają inni ludzie i aniołowie, pamiętając, że od zawsze rozwój naszych osób fizycznych wspiera cała martwa i żywa natura.
8. Byt Pierwoistny, będąc poza czasem i przestrzenią, nie ingeruje w czasoprzestrzeń wszechświata. Oznacza to, że nie uczestniczy bezpośrednio w życiu na Ziemi. Jednak z pierwotnej koncepcji świata, którą analizuje teoria inteligentnego stworzenia, wynika, że osoby duchowe ludzi powinny komunikować się ze swym Stwórcą. Jednak tak nie jest z powodu obecnego stanu świata, w którym panuje zło. Ojciec ludzkości nie ma zatem z nami bezpośredniego kontaktu. W tej sytuacji rozwój naszych osób duchowych wspierają inni ludzie i aniołowie, pamiętając, że od zawsze rozwój naszych osób fizycznych wspiera cała martwa i żywa natura.
9. Głównym sądem teorii inteligentnego stworzenia jest to, że Byt Pierwoistny nie zna zła. Jest tak dlatego, że Stwórca za pośrednictwem Pierwoistnej Siły Miłości wyłonionej ze Swego Serca stworzył tylko jedną rzeczywistość: dobro. To jedyny przynależny Mu stan. Jest on też przynależny ludziom. Powstaje, gdy ludzkość kieruje się tylko siłą miłości, a nie siłą władzy. Z mojej teorii wynika, że niedoskonali ludzie, będący w trakcie rozwoju, a na dodatek znający zło, nie mogą zmodyfikować doskonałego Stwórcy, wprowadzając do Jego wiedzy nowe zjawisko zła utworzone w cywilizacji działającej niezgodnie z Jego koncepcją. Na tym świecie zło spowodowało bowiem powstanie siły władzy na wszystkich jej szczeblach. Zatem Byt Pierwoistny pozostaje odcięty od naszego świata, gdyż jako doskonały Stwórca nie powraca do stworzonego dla nas środowiska, aby coś w nim poprawiać. Inaczej musiałby potwierdzić, że jest niedoskonały i czegoś nie dopracował. Z tego też względu nie uczestniczy bezpośrednio w zbawieniu świata. Jego pośrednie uczestnictwo w naszym świecie można nazwać Opatrznością, która, według tej teorii jest odwiecznym oddziaływaniem Jego Praw.
10. Według teorii inteligentnego stworzenia wszelka wiedza o Bogu, powstaniu wszechświata, pojawieniu się życia i o zaistnieniu człowieka na planecie Ziemia musi być wynikiem logicznej analizy, a nie aktu wiary. Wszelkie święte księgi są subiektywnym wytworem ludzi chcących przekazać swą religijną wizję świata. Nauka, próbując zrozumieć stan świata, nie może traktować zapisów religijnych jako dokumentów zawierających wiedzę o badanych zjawiskach.
11. Wprowadzając swoją hipotezę dotyczącą pojęć religijnych oraz próbując racjonalnie ocenić akty wiary, moja teoria sugeruje, że zło powstało, gdy przez zmianę kierunku Pierwoistnej Siły Miłości powstała zła siła władzy. Tezą jest to, że dokonał tego Archanioł Lucyfer, opiekun pierwszych ludzi. Na skutek tego działania stał się Szatanem. W powstałą w ten sposób złą sytuację włączył też ludzi, którzy byli dopiero na początku rozwoju duchowego. W wyniku tego zaczęła w nas działać odziedziczona od niego upadła natura, a my zatrzymaliśmy się w rozwoju duchowym, czyli tkwimy w duchowej śmierci. Jeżeli nie zlikwidujemy zła, to będzie ono trwało wiecznie. Taka interpretacja zapisów biblijnych powstała w wyniku analizy mojego systemu essenceizm. Moja teoria prezentuje tę analizę dla wsparcia wyznań religijnych, aby skłonić je do realizacji ich właściwej misji, czyli przygotowania wszystkich niezbędnych warunków, aby doprowadzić do usunięcia zła z naszego świata.
12. Zupełnie wyjątkową postacią w historii ludzkości jest Jezus Chrystus. Teoria inteligentnego stworzenia traktuje Go jako postać historyczną, jako Człowieka, który przedstawił właściwą wizję świata. W tym względzie teoria inteligentnego stworzenia próbuje w zastępstwie religii określić Go we właściwy sposób. W logicznej formie prezentuje Go jako Syna Bożego, czyli Tego, który jako pierwszy, i na razie jedyny, osiągnął cel stworzenia ludzi. Podstawą do tego był wysiłek świadomych swej misji ludzi tworzących łańcuch pokoleniowy sięgający początków ludzkości. Dzięki temu urodził się jako osoba nieobciążona upadłą naturą pochodzącą od Szatana. Z tego wynika, że jest odrodzonym Adamem. Miał być Tym, który mógł rozpocząć nową, właściwą historię ludzkości. Niestety nie został przyjęty przez naród żydowski. Został bowiem zamordowany z inicjatywy przywódców istniejącej wówczas religii. Dzięki Swej wartości jako Syna Bożego odkupił jednak osoby duchowe ludzi wchodzących do świata duchowego spod panowania Szatana. Zatem przywrócił utracony raj, dokonując zbawienia duchowego. Niestety świat fizyczny pozostał nadal piekłem. Z tego wynika, że pełne zbawienie powinno się w przyszłości dokonać wysiłkiem ludzi prowadzonych przez Syna Bożego.
13. Teoria inteligentnego stworzenia na podstawie ustaleń essenceizmu proponuje nowe zrozumienie wieczności i miłości. Swoimi ustaleniami uświadamia ludziom żyjącym w świecie określonym jako piekło, że wieczność dotyczy nie tylko Bytu Pierwoistnego, ale również wszechświata i ludzkości. Wiedza o tym może pomóc we właściwym zrozumieniu orędzia Jezusa, co, dzięki świadomości o naszej wieczności, będzie miało charakter narodzenia się na nowo i doprowadzi w przyszłości do zbawienia. Zatem według mojej teorii zbawienie jest odpowiedzialnością całej ludzkości.
14. Teoria inteligentnego stworzenia wskazuje na potrzebę totalnej przemiany naszej rzeczywistości, aby mogło się dokonać zbawienie świata od zła. Do tego niezbędne jest połączenie wysiłków ludzi ze sfery politycznej, gospodarczej, naukowej, kulturowej oraz religijnej naszej cywilizacji. Ich celem powinno być stworzenie odpowiednich warunków materialnych dla procesu naprawy świata. Budowanie dobrej atmosfery dla totalnej przemiany naszej cywilizacji wymaga wykorzystania licznych organizacji światowych, które od lat starały się likwidować zło. Trzeba wciąż o tym mówić, nie skrywając marzeń o wieczności i miłości. W ramach tych marzeń tworzę rodzaj obiektywnej „szczepionki” na zjawisko zła. W zasadniczym sensie jest nią moja teoria. Również dużo nadziei pokładam w badaniach naukowych, które mogą doprowadzać do pełnego zrozumienia powstania przynależnej nam rzeczywistości. Chodzi o poznanie w sposób naukowy, kto jest Stwórcą wszechrzeczy oraz zrozumienie, jaką rzeczywistość przygotował dla całej ludzkości.
15. Reasumując, teoria inteligentnego stworzenia traktuje swoje ustalenia jako wiedzę zdobytą zgodnie z regułami nauki. W tym względzie określiła fakt powstania wszechświata jako swój paradygmat. Łączy się on z aksjomatem tej teorii, że wszechświat nie mógł powstać z niczego. Przypominając pierwsze punkty tego tekstu, wyjaśniam, że istnienie stanu poza czasem i przestrzenią jest założeniem mojej teorii, a jej tezą jest to, że Pierwsza Przyczyna, czyli Byt Pierwoistny, wypełnia sobą cały stan poza czasem i przestrzenią. Kolejne twierdzenia tej teorii, które dotyczy Osobowości Bytu Pierwoistnego oraz jej innych ustaleń, mają formę sądów egzystencjalnych.