Teoria inteligentnego stworzenia (t28)
Analiza pojęcia inteligencji
według teorii inteligentnego stworzenia
Przez wieki powstało wiele opracowań dotyczących inteligencji. W miarę rozwoju cywilizacji nadawano jej różne znaczenie i definicje. Niektóre poglądy są na tyle kontrowersyjne, że tworzą chaos edukacyjny. Dlatego teoria inteligentnego stworzenia unika powielania wielu znanych definicji dotyczycących inteligencji. Na potrzeby tego opracowania zajmuje się tylko poniższymi rodzajami inteligencji. Oto one:
Inteligencja Pierwoistna należy do Stwórcy. Jest to źródłowa inteligencja stanowiąca jeden z Jego głównych przymiotów jako Bytu Pierwoistnego. Według mojej teorii Stwórca jest początkiem i dawcą wszelkiej inteligencji, którą poznajemy przy analizie Jego dzieła, jakim jest stworzenie. Byt Pierwoistny, wprowadzając do stworzenia inteligencję, zakodował ją w różnym stopniu w poszczególnych zjawiskach. Razem z inteligencją zakodował w podobny sposób pozostałe swoje przymioty, czyli Uczuciowość i Wolę. Wprowadziły one różne formy miłości, piękna, a także wolę życia. Równocześnie Jego Inteligencja stała się źródłem praw rządzących całym stworzeniem. Według mojej teorii Stwórca dzięki Pierwoistnej Inteligencji zakodował te prawa w struktury natury, w różne formy przyrody, a zwłaszcza w strukturę człowieka. Ma ona różny poziom w zależności od obdarzonych nią bytów. Nieporównywalnie największy jej poziom został wprowadzony w osobowość ludzi, czyli w nasze osoby duchowe, które stanowią Jego główne dzieło.
Pierwotna inteligencja duchowa odnosi się do wrodzonego przymiotu nadanego ludziom przez Byt Pierwoistny. Według mojej teorii jest ona przymiotem przejętym bezpośrednio przez naszą osobę duchową z Osobowości Stwórcy. Zgodnie z nią inteligencję zakodowaną w osobowości człowieka stale pobudza przymiot uczuciowości i przymiot woli. Jest to zgodne z pierwotną koncepcją Stwórcy, który ma te przymioty zintegrowane razem i który przekazuje je ludziom, by i u nich były zintegrowane w całość. Inteligencja jest więc związana z naszą osobowością, abyśmy mogli odzwierciedlać w pełni Osobowość naszego Stwórcy. To odróżnia ludzi od wszystkich innych bytów.
Inteligencja aktualnie istniejąca w ludziach jest elementem naszej osobowości. Niestety ludzie przy jej pomocy nie dochodzą do stanu doskonałości. Mają bowiem w dużym stopniu zagłuszone te przymioty osobowości, które odzwierciedlają przymioty Bytu Pierwoistnego. Taki wniosek wynika z analiz systemu essenceizm. Wykazał on, że prawie na samym początku historii ludzkości nastąpiło zatrzymanie rozwoju właściwej osobowości ludzi spowodowane utratą bezpośredniej więzi ze Stwórcą. Jednym ze znaków tego stanu jest prawie całkowity brak odczucia istnienia w człowieku jego wiecznej osoby duchowej. Warto jednak wiedzieć, że osoba duchowa człowieka została wyposażona w przymiot inteligencji, który ma służyć do osiągnięcia doskonałości osobistej. Niestety teraz przymiot inteligencji temu nie służy. Niezależnie od tego wrodzona pierwotnie inteligencja działa stale, aby przywrócić każdemu człowiekowi jego pierwotny stan przewidziany przez Stwórcę.
Inteligencja naturalna została zakodowana przez Stwórcę w materii oraz w przyrodzie. Świadczy o tym precyzja przemiany energii w materię. W strukturze materii widać ją w już na poziomie subatomowym w postaci różnych oddziaływań i sił, które zapewniają ruch niezbędny do kształtowania się złożonych zjawisk we wszechświecie. W świecie roślin i zwierząt odpowiedni dla ich rozwoju poziom inteligencji widać już w najbardziej prymitywnych formach. Wyższe ich gatunki posiadają dość wysoki poziom inteligencji. Oczywiście jej poziom jest nieporównywalnie niższy od inteligencji ludzkiej. Pewnym znamiennym znakiem inteligencji naturalnej zakodowanej przez Stwórcę są komórki macierzyste. Dzięki nim istnieje baza do odtworzenia pierwotnego stanu organizmu. Także struktura DNA wskazuje na inteligentny wkład Bytu Pierwoistnego w stworzenie przyrody.
Sztuczna inteligencja potrzebuje do działania różnych platform technicznych, takich jak na przykład komputery. W odróżnieniu od naturalnej, tkwiącej w człowieku, sztuczna inteligencja jest wytwarzana przez działanie oprogramowania pochodzącego od inteligentnych programistów. Zatem działanie sztucznej inteligencji jest oparte na przetwarzaniu wiedzy dostarczonej przez człowieka. Dzięki temu maszyny wykazują się rozumowaniem podobnym do ludzkiego. Między innymi oznacza to, że mają możliwość analizy otrzymanych zadań oraz autonomicznego podejmowania decyzji. Podobnie jak w przypadku człowieka urządzenia z zaprogramowaną sztuczną inteligencją „uczą się” w miarę napływu pozyskiwanych danych. W poszczególnych funkcjach mogą rozwiązywać ważne problemy oraz przewidywać przyszłe zdarzenia. Wszystko wskazuje na to, że może ona być decyzyjna, czyli dysponować władzą podobną do tej, którą mają ludzie. W miarę swego rozwoju może ona nawet zdominować ludzi. Dość ponurą wizję przyszłości zdominowanej przez sztuczną inteligencję zaprezentował słynny film zatytułowany „Matrix”. Trzy części tego dzieła prezentują świat opanowany przez inteligentne maszyny, które przejęły kontrolę nad ludzkością. To doprowadziło do zniszczenia cywilizacji ludzkiej. Pada tam pytanie jednego z bohaterów, który chce wiedzieć, czym jest Matrix. Odpowiedź była krótka: „Matrix jest władzą”. Zatem, z punktu widzenia teorii inteligentnego stworzenia, która analizuje ją jako zjawisko w naszym świecie odciętym od Stwórcy, sztuczna inteligencja to rodzaj władzy. Jest ona bowiem produktem, który stworzyli ludzie. W naszej rzeczywistości sztuczna inteligencja powinna być raczej związana z robotyką, gdyż w wielu czynnościach roboty mogą zastąpić ludzi. Jednak do twórczego wkładu w rozwój cywilizacji ludzie mający wrodzoną inteligencję są wystarczająco przygotowani bez sztucznej inteligencji.
Reasumując, moja teoria wykazuje, że inteligencję do stworzenia wprowadza Stwórca wszechświata, życia biologicznego i osób duchowych ludzi. Oczywiście to ludzie powinni w najwyższym stopniu odzwierciedlać Jego Inteligencję, Wolę oraz Uczuciowość. Moja teoria wykazuje więc, że człowiek jako inteligentna istota, jest „przedłużeniem” Stwórcy. Tak miało być pierwotnie dzięki odziedziczonym bezpośrednio od naszego Stwórcy przymiotom inteligencji, woli i uczuciowości. Niestety nasz obecny poziom wiedzy duchowej w porównaniu z nadaną nam pierwotną inteligencją jest dużo niższy niż ten przewidziany dla nas przez Byt Pierwoistny. Zatem, w Jego pierwotnej koncepcji człowiek w czasie ziemskiego życia powinien osiągnąć maksymalny poziom umiejętności, mając w dyspozycji nadane mu przymioty.